Door op 20 februari 2015

Europese kwesties dichterbij brengen in Nissewaard

Op zaterdag 21 februari gaan PvdA-Europarlementariër Kati Piri en fractievoorzitter PvdA Nissewaard Wouter Struijk in gesprek met buurtbewoners in Spijkenisse. Piri zal daarnaast tijdens een huiskamerbijeenkomst, als Turkije-rapporteur namens het Europees Parlement, in debat gaan met leden over de grote geopolitieke kwesties aan de randen van Europa.

Piri: ‘Het afgelopen jaar hebben we meermaals gezien hoe politieke gebeurtenissen ver weg ook mensen in Nederland kunnen raken. Daarom is zo goed om met elkaar in gesprek te blijven over wat er op dit moment in Oekraine en Turkije gebeurt. Voor mijn werk in Brussel is het van het grootste belang te weten welke ideeën en opvattingen er leven bij mensen in Nederland.”

“De PvdA heeft haar sociaaldemocratische beginselen nooit laten stoppen bij de grens. Veel Oekraïners hebben hun zekerheden de afgelopen tijd weg zien glippen. Dit gebeurt aan de grenzen van de EU. Daarom is het deels onze verantwoordelijkheid en deels voor onze veiligheid om aan een vreedzame oplossing te werken. Tegelijk hoor ik ook graag wat wij vanuit het Europees Parlement voor Spijkenisse kunnen betekenen. Het Europees investeringsplan van 315 miljard euro, is daarvoor één van de grote kansen in de komende tijd”, aldus Piri.

Struijk: “Het regionale en het Europese niveau kunnen elkaar heel nadrukkelijk versterken, bijvoorbeeld via gezamenlijke investeringen in grensoverschrijdende projecten. Het Europees investeringsplan kan een nieuwe kans worden om groei en banen in heel Europa mogelijk te maken. Zo´n plan slaagt alleen wanneer mensen voelen dat het een verschil maakt. Hier onder de rook van de grootste haven van Europa, zijn we één van de eerste die een graantje kunnen meepikken als investeringen en groei weer toenemen in Europa.”

De huiskamerbijeenkomst vindt zaterdagmiddag plaats aan de Hoogwerfsingel in Spijkenisse. Voorafgaand aan deze bijeenkomst, gaat de PvdA Nissewaard de straat op om in gesprek te gaan met de buurt. Het startpunt waar rond 15.00u alle PvdA-ers verzamelen is de Madeliefstraat.