Door Dorothé Kieboom op 30 juli 2017

Hartveilig Wonen van start in Nissewaard

Hartveilig Wonen is georganiseerde burenhulp, waarbij de kans vergroot wordt dat er snelle hulp geboden kan worden bij een reanimatie. Bij een alarmering via 112 worden niet alleen ambulance en brandweer gewaarschuwd maar ook aangemelde burgerhulpverleners die zich in de buurt van het slachtoffer bevinden. Want bij een reanimatie telt iedere seconde!

Dorothé Kieboom van PvdA Nissewaard vraagt al langere tijd om aansluiten bij Hartveilig Wonen. Vanaf 1 juli 2016 worden in Nissewaard al aangemelde burgerhulpverleners gewaarschuwd. Maar volgens Dorothé Kieboom kunnen er nog veel meer vrijwilligers bij:

“In iedere buurt moeten voldoende burgerhulpverleners zijn, zodat de kans dat er binnen de eerste cruciale 6 minuten hulp geboden wordt groter is”.  Ook de aanwezigheid van AED’s en de bekendheid waar deze aanwezig zijn, kan nog worden verbeterd.

De gemeente Nissewaard wil nu ook graag “Hartveilig” worden en meer vrijwilligers werven. Daarom wordt op 22 augustus een startbijeenkomst gehouden van dit project. Een medewerker van Hartveilig Wonen vertelt tijdens deze bijeenkomst over de werkwijze en de hulp van burgerhulpverleners. De bijeenkomst vindt plaats in het stadhuis van Nissewaard en begint om 19.30 uur.

Iedereen die graag informatie wil over burgerhulpverlening is welkom. “Een mooie vorm van burger participatie, als inwoners bereid zijn om zich in te zetten voor hun buurt en elkaar helpen in geval van nood”, aldus PvdA’er Dorothé Kieboom.

Dorothé Kieboom

Geboren in 1965 in Werkendam, kwam ik in 1990 (via Rotterdam) naar Spijkenisse. Eerst woonde ik in Maaswijk, later ben ik verhuisd naar Spijkenisse Noord. Er is hier veel ruimte en groen, en de centrale ligging ten opzichte van het centrum van Spijkenisse en de ontsluitingswegen zijn grote pluspunten van mijn wijk. Om de voorzieningen

Meer over Dorothé Kieboom

Waar ben je naar op zoek?