Door Dorothé Kieboom op 16 oktober 2015

Onderzoek naar burgerhulpverlening AED

De PvdA Nissewaard vindt burgerhulpverlening AED een goede aanvulling op de bestaande hulpverlening. Hierbij worden naast brandweer en ambulance, ook vrijwilligers die wonen of werken in de buurt van een slachtoffer, gewaarschuwd bij het optreden van een hartstilstand. De kans dat er snel hulp kan worden geboden bij een reanimatie wordt zo vergroot.

In juni heeft de PvdA Nissewaard al aandacht gevraagd voor de invoering van burgerhulpverlening AED. Na een pilot in onze regio is er door de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond geadviseerd om mee te doen aan dit project. Op dit moment onderzoekt de gemeente Nissewaard hoe burgerhulpverlening AED in Nissewaard kan worden ingevoerd. De inzet van vrijwilligers en de aanschaf van de AED’s wordt hierbij bekeken.

PvdA Nissewaard is blij dat ook in Nissewaard de mogelijkheid voor invoeren van burgerhulpverlening AED wordt onderzocht. Juist in een kwetsbaar gebied als de onze is het van belang de acute hulp maximaal te benutten. De inzet van vrijwilligers bij reanimatie is in grote delen van Nederland al langer ingevoerd. Het is een prachtig voorbeeld van burgerparticipatie waarbij burgers het verschil kunnen maken in de hulpverlening.

Dorothé Kieboom

Geboren in 1965 in Werkendam, kwam ik in 1990 (via Rotterdam) naar Spijkenisse. Eerst woonde ik in Maaswijk, later ben ik verhuisd naar Spijkenisse Noord. Er is hier veel ruimte en groen, en de centrale ligging ten opzichte van het centrum van Spijkenisse en de ontsluitingswegen zijn grote pluspunten van mijn wijk. Om de voorzieningen

Meer over Dorothé Kieboom