25 september 2018

PvdA Nissewaard blij met compensatie voor Precariobelasting

In 2016 heeft de gemeente Nissewaard besloten precariobelasting te gaan heffen over de ondergrondse leidingen die gebruikt worden door bedrijven als Stedin en Evides. Dit betekent dat deze bedrijven belasting moeten betalen aan de gemeente om gebruik te kunnen maken van de leidingen.

De Partij van de Arbeid heeft destijds haar zorgen geuit over de mogelijkheid dat deze bedrijven de belasting zouden gaan doorrekenen aan de inwoners van Nissewaard en daarom is afgesproken dat de inwoners een compensatie van de gemeente zouden ontvangen. Inmiddels heeft Evides deze belasting inderdaad doorgerekend en is de verwachting dat ook Stedin dit zal gaan doen.

De gemeente is alle inwoners van Nissewaard daarom tegemoet gekomen door een korting toe te passen op de gemeentelijke heffingen voor de jaren 2017 en 2018. Inwoners die kwijtschelding ontvangen voor de gemeentelijke heffingen hebben in april eenmalig een bedrag ontvangen van de gemeente. De precariobelasting mag tot 2021 geheven worden. Hierna is dit niet meer mogelijk. PvdA-raadslid Thérèse van Wassenaar heeft het college gevraagd ook voor de komende jaren rekening te houden met de portemonnee van de inwoners. Deze hebben toegezegd dit te zullen doen. De compensatie zal ook komende jaren worden toegepast