Door Suzanne Koudijzer op 6 juni 2014

Scholierendebat leerlingen Scala en Ring grandioos succes

Op vrijdag 6 juni heeft het scholierendebat van de leerlingen van PENTA College  Scala Molenwatering, Scala Rietvelden en De Ring van Putten plaatsgevonden. Het is voor het eerst dat deze drie grote middelbare scholen op deze manier samenwerken. Het scholierendebat is de afsluiting van een project wat dit hele schooljaar gelopen heeft. Het project, geïnitieerd door de PvdA Nissewaard, bestond uit een werkbezoek van een Tweede Kamerlid, aandacht in de lessen Maatschappijleer en Nederlands voor de politiek en een bezoek van één of meerdere raadsleden van diverse lokale politieke partijen op de scholen. Het doel was om leerlingen van de drie verschillende middelbare scholen te enthousiasmeren voor en informeren over de (lokale) politiek.

Het bezoek aan het stadhuis begon met een verhelderende verhaal van griffie Rina Schouten over wat er allemaal gebeurt op het stadhuis. Door middel van het spel ‘Petje op, petje af’ werden de leerlingen gelijk al geactiveerd om na te denken over de lokale politiek. Het viel op dat de leerlingen veel antwoorden wisten. Uiteindelijk werd de prijs gewonnen door Tim die maar 1 dag naast de openingsdatum van het nieuwe theater zat (10 oktober 2014).

Daarna gingen de leerlingen met elkaar kennismaken. De groep van 27 leerlingen werd namelijk opgedeeld in zes kleinere debatgroepjes van 4-5 leerlingen. De leerlingen van de drie scholen werden verdeeld over deze groepjes, dus even met elkaar kennismaken was van belang. Na vijf minuten leek het echter al alsof de leerlingen elkaar al lang kenden en vergat je bijna dat ze van verschillende scholen kwamen. “Dat is de kracht van jongeren” volgens initiatiefneemster Suzanne Koudijzer (PvdA Nissewaard).

Vervolgens kregen de jongeren informatie van wethouder Dirk van der Schaaf, gemeenteraadslid Bert Veenstra en burgemeester Miriam Salet. Er werden onder andere vragen gesteld over het salaris van de verschillende politici (Jordi en Kirsten), de opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen (Emy) en wat je als politici moet doen om het vertrouwen van burgers te winnen om op jou te willen stemmen (Branco). Met name bij het verhaal van burgemeester Miriam Salet zaten de leerlingen ademloos te luisteren. Leerlingen waren benieuwd naar de baan van de burgemeester na de fusie tot gemeente Nissewaard, haar mening betreffende het ziekenhuis, bij welke partij zij zat en waarom en hoe de burgemeester probeert om haar privéleven te verenigen met haar politieke baan. Emy haalde het burgemeestersschandaal in Maastricht aan en vroeg de burgemeester hoe zij haar privéleven combineerde met haar werk, waarop Branco vroeg of het niet moeilijk is om neutraal te moeten zijn als burgemeester en hoe je daarin je persoonlijke voorkeur niet de boventoon laat voeren. Burgemeester Salet antwoorde hierop dat wanneer je als mens moeilijk kunt omgaan met andere meningen, je geen burgemeester moet worden.

Na de inhoudelijke voorbereiding op de debatten met de vriendelijke medewerking van diverse raadsleden van verschillende lokale partijen en een heerlijk lunch, gingen de leerlingen met elkaar het debat aan. De stellingen waren: (1) in plaats van regelmatige lichtcontroles voor fietsers zou de politie meer snelheidscontroles in de woonwijken moeten houden, (2) een stad als Spijkenisse behoort een volledig functionerend ziekenhuis te hebben en (3) de gemeente Nissewaard draagt zelf bij aan jongerenoverlast.

Humor en aansprekende voorbeelden werden niet geschuwd. Begrippen uit de stellingen werden goed uitgelegd, want wat verstaat de ander eigenlijk onder het begrip ‘volledig functionerend ziekenhuis’? Ook kwamen diverse leerlingen met mooie alternatieven en werd er goed gekeken naar het verschil tussen feiten en cijfers aan de ene kant en meningen en emoties aan de andere kant. Er ontstonden  drie levendige debatten die nog een hele tijd door hadden kunnen gaan.

Uiteindelijk kwamen de jongeren er na het derde debat over ‘jongerenoverlast’ op uit dat jongeren soms een slechte naam hebben en dat er niet altijd sprake is van echte overlast. Mensen zijn bang voor jongeren of voor bepaalde groepen jongeren, ook al zijn ze alleen maar ergens aanwezig en veroorzaken ze verder geen overlast. Deze angst is wellicht niet altijd terecht. Maar: deze jongeren hebben vandaag in ieder geval laten zien dat jongeren ook een meer dan positieve bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. De leerlingen van de drie verschillende locaties van de twee scholen hebben vandaag laten zien dat je samen heel veel kunt bereiken. Het is niet tégen elkaar, maar mét elkaar, een prachtig voorbeeld voor de politiek en de hele samenleving! De unieke samenwerking tussen  de drie scholen was dan ook zeer geslaagd en zeker voor herhaling vatbaar. Het overweldigende applaus van de leerlingen voor de organisatie was daar zeker het bewijs van.

 

Suzanne Koudijzer

Suzanne Koudijzer

“Een vruchtbare grond werkt positief. Laten wij met elkaar onze jeugd in Spijkenisse deze vruchtbare grond bieden!” Ik ben altijd al bezig geweest met kinderen en ik probeer hun opvoeding en ontwikkeling te stimuleren en te verbeteren. Dit doe ik als pedagoog in mijn werk, maar ook als mens wil ik hier graag mijn steentje aan

Meer over Suzanne Koudijzer