Vertrouwen moeten gemeente en Willemsen de Koning eerst verdienen
Deze week werd in de commissie Zorg en Werk van de gemeente Nissewaard lang gesproken over het collectief vervoer. De overgang op 1 april naar een andere uitvoerder van dit vervoer, Willemsen de Koning, heeft een stroom van klachten opgeleverd.
Het Ombudsteam van PvdA Nissewaard heeft tientallen klachten binnengekregen. Vooral over wie mee mag als begeleider, maar ook over lange wachttijden, onduidelijkheid over kilometers en over de scootmobiel waar je wel of niet in mag blijven zitten. Volgens de wethouder zijn aanloopproblemen binnen 1 of 2 maanden wel opgelost en houdt hij veel vertrouwen in deze vervoerder.
De PvdA heeft zich gestoord aan de onvoldoende communicatie naar de gebruikers: als zoveel mensen niet op de hoogte zijn van de nieuwe regels dan is de communicatie duidelijk niet goed genoeg geweest. Verder heeft de PvdA aangedrongen op duidelijke en soepele regels rondom de begeleiders die mee mogen. Mensen die niet meer op stap gaan omdat ze niet alleen kunnen en zo vereenzamen? Dat kan niet de bedoeling zijn. De lange wachttijden aan het loket voor aanvragen van vervoer en begeleiding zijn volgens de PvdA ook een punt van zorg.
Als het vertrouwen in deze vervoerder terecht groot is, dan zou de PvdA Nissewaard dit graag terug willen zien in een klanttevredenheidsonderzoek. En in een afname van de klachten die gemeld worden. De PvdA roept op alle klachten te blijven melden via [email protected], maar ook bij de gemeente en bij Willemsen de Koning.
Vertrouwen dat het collectief vervoer binnenkort weer naar tevredenheid verloopt? Volgens de PvdA moeten de gemeente en de nieuwe vervoerder daar eerst nog heel hard voor werken om dit te verdienen.