Een veilige omgeving

Een veilige omgeving

Veiligheid

Iedere inwoner van Nissewaard heeft recht op een veilige en plezierige plek om te wonen. Een plek waar kinderen zorgeloos kunnen opgroeien. Daar waar ouderen zich gewaardeerd voelen en niet bang zijn om een boodschapje te gaan halen en kunnen rekenen op ondersteuning in de wijk als dat nodig is. Een buurt waar mensen van alle leeftijden en achtergronden kunnen samenleven en naar elkaar omkijken. Criminaliteit, geweld en overlast horen daar niet bij. Ook niet via digitale kanalen. Voorkomen is beter dan genezen. Wij zetten daarom in op vroegsignalering en preventief beleid in samenwerking met bewoners.

Onze keuzes:

We stellen bewoners in de gelegenheid om de prioriteiten voor handhaving en politie in hun wijk deels mee te bepalen

Bewoners weten vaak het beste wat er mis is in hun wijk en ervaren zelf wat ze onveilig vinden. Daarom stellen we bewoners in de gelegenheid om de prioriteiten voor handhaving en politie in hun wijk deels mee te bepalen. Omdat de bewoners weten wat er leeft worden er samen met hen buurtveiligheidsplannen opgesteld.

Met meer agenten kunnen we preventie en vroegsignalering laten slagen

Wijkagenten zijn de oren en ogen in de buurt en kunnen tijdig signaleren, bemiddelen of (laten) ingrijpen.

De wijkagent en de buurt-BOA is bekend en voor iedereen bereikbaar zodat misstanden direct kunnen worden gemeld

Hierdoor wordt het veiligheidsgevoel van inwoners versterkt en kunnen problemen worden opgelost.

We willen ouderen en minder digitaal vaardige mensen voorlichting geven hoe te voorkomen slachtoffer te worden van cybercrime of een babbeltruc

Criminelen worden steeds vindingrijker. Ook via digitale kanalen. Goede voorlichting is daarom noodzakelijk.

We zetten in op de aanpak van ondermijning in het belang van onze rechtsstaat

Criminaliteit mag niet normaal worden. We moeten daarom inzetten op de aanpak van ondermijning.

Goede voorlichting geven aan jeugd over gebruik van drugs, alcohol, (messen)geweld en social media moet voorkomen dat jeugd al op een jonge leeftijd verkeerde keuzes maakt

De inzet van de jeugdagent, jeugd-BOA en jongerenwerk hebben daarin een preventieve werking. Zij volgen nieuwe (online) trends bij jongeren en spelen hierop in.

Verder uitvoering geven aan het School Veilig Convenant en inzetten op preventie samen met school, leerplichtambtenaar, familie, politie en jongerenwerk

Veiligheid op scholen is essentieel voor een stabiele omgeving voor onze jeugd.

Jongeren die hun jongvolwassen leven verkwanseld hebben aan de kleine criminaliteit, hun straf hebben uitgezeten en hun leven willen verbeteren, bieden we de helpende hand

Een initiatief als Back2School, waarbij onderwijs en jeugdwerk samenwerken om jongeren een nieuwe kans op een diploma te bieden, omarmen we.

De gemeente moet overlast door drugsdealers actief bestrijden

De hervestiging van een coffeeshop is een optie om te decriminaliseren.

Elke vorm van belediging en discriminatie wijzen we af en dient te worden aangepakt

Iedereen heeft het recht zichzelf te zijn zonder gediscrimineerd te worden.

We zetten ons samen met de bewoners in voor een omgeving die schoon, heel en veilig is

Bevordering van veiligheidsgevoel ligt ook in een schone, goed verlichte en nette buurt. Gedrag en gevoel worden beïnvloed door wat we zien en ervaren. Buurtpreventielopers zijn hierin een onmisbare schakel. Zij verdienen hiervoor veel waardering.

Onze gemeente is zorgvuldig waar het gaat om de bescherming van privacy en de gegevens van haar inwoners

Wij vragen dit ook van onze maatschappelijke partners. We gaan verantwoord om met persoonsgegevens en gebruiken deze alleen als dat strikt noodzakelijk is. Privacy mag echter geen dekmantel worden om in schrijnende situaties geen helpende hand te kunnen bieden. We zijn terughoudend bij het willekeurig data verzamelen in de openbare ruimte. Data stellen we niet beschikbaar voor oneigenlijke doelen.

De PvdA wil dat de gemeente investeert in informatiebeveiliging, zodat de gemeentelijke dienstverlening naar onze inwoners niet kan worden aangetast

Met de steeds verdere digitalisering worden overheden ook kwetsbaarder voor cyberaanvallen. Informatiebeveiliging is daarom noodzakelijk.