Het versterken van de lokale democratie

Het versterken van de lokale democratie

Lokale democratie

Voor een gezonde democratie is het essentieel dat iedere stem telt en dat iedereen zich gehoord voelt. Dat iedereen, die wil, kan deelnemen en de belangen van alle inwoners van Nissewaard worden behartigd en verdedigd. In de raad, maar ook daarbuiten. Burgerparticipatie is belangrijk. Inwoners weten vaak zelf het beste wat er in hun eigen omgeving speelt en welke oplossingen er mogelijk zijn. De gemeente is daarom toegankelijk en benaderbaar voor al onze inwoners. We luisteren naar ervaringsdeskundigen en nemen hun aanbevelingen mee bij het verbeteren van de uitvoer van onze gemeentelijke taken. Daarbij is voor ons het algemeen belang altijd leidend. We zorgen ervoor dat alle inwoners, niet alleen die met de grootste mond, worden gehoord en zijn ons ervan bewust dat niet iedere groep zich even actief in inwonersinitiatieven roert.

Onze keuzes:

In elk raadsvoorstel geven we aan op welke manier betrokkenheid en inspraak zijn georganiseerd.

Iedereen moet namelijk betrokken kunnen zijn bij wat er in zijn of haar omgeving gebeurt.

De gemeenteraad krijgt jaarlijks een overzicht van de Wet Openbaar Bestuur-verzoeken en de wijze van afhandeling

Inspraak en betrokkenheid bij de lokale besluitvorming zijn belangrijk. Daarom is alle informatie die mensen opvragen in principe openbaar.

Veel belangrijke politieke beslissingen worden op regionaal niveau op afstand in gemeenschappelijke regelingen genomen, zoals in de Jeugdhulp en de Metropoolregio (samenwerkingsverband tussen 23 gemeenten). Om het zicht en de grip te vergroten op de gemeenschappelijke regelingen maken we jaarlijks afspraken over de wijze waarop we hiermee omgaan. Zo sturen we niet alleen op geld, maar ook op doelstellingen en gewenste maatschappelijke effecten.

We versterken de adviescommissie Sociaal Domein

We zorgen voor contactmomenten van deze commissie met de raadscommissie Sociaal Domein.

Inzet van social media wordt actief gebruikt als interactie met bewoners

Dit is een laagdrempelige manier om met bewoners in contact te komen.

Om goede en duidelijke dienstverlening voor onze inwoners mogelijk te maken, maken we gebruik van servicenormen

Op deze manier weten inwoners wat ze van de gemeente kunnen verwachten.

We organiseren met het PvdA Ombudsteam spreekuren, zodat iedere inwoner met zijn of haar zorgen bij ons terecht kan en daarnaast koesteren we de gemeentelijke ombudsman en de kinderombudsman

We staan als PvdA midden in de samenleving, zijn voor al onze inwoners benaderbaar en geloven in de kracht van het ombudswerk.

We zijn blij met de kritische rapporten van de Rekenkamer

Met behulp van deze rapporten kan de gemeente haar beleid verder verbeteren.

Initiatieven van inwoners steunen we

We zorgen ervoor dat binnen de gemeentelijke organisatie wordt samengewerkt, zodat het voor bewoners eenvoudiger wordt om hun ideeën te realiseren. We willen wel voorkomen dat een mondige minderheid ten koste van een grote groep inwoners met gemeenschapsgeld haar zin doordrijft.

Inwoners krijgen de mogelijkheid om een onderwerp op de raadsagenda te zetten

Dit vergroot de betrokkenheid met de lokale politiek.

De Kindergemeenteraad en het Jongerenpanel zijn waardevolle vertegenwoordigingen van kinderen en jongeren

Ook zij moeten gehoord worden. Hun adviezen worden direct opgepakt of meegenomen in de uitwerking van beleid.

We nodigen aanvullend op de Kindergemeenteraad groepen 8 uit in het stadhuis om zo de leerlingen via democratielessen kennis te laten maken met de politiek en de gemeente

Door kinderen vroeg kennis te laten maken met (lokale) politiek, kunnen we hun betrokkenheid vergroten.

We zijn open over onze nevenfuncties en onthouden ons van stemming als (de schijn van) belangenverstrengeling op de loer ligt

Een beetje integriteit bestaat namelijk niet.