Verkeer en vervoer

Verkeer en vervoer

Goed, veilig en betrouwbaar openbaar vervoers- en wegennetwerk

Een goede bereikbaarheid van het eiland Voorne-Putten is uitermate belangrijk. Veel inwoners vinden hun werk elders, of maken gebruik van voorzieningen buiten het eiland. Er hoeft maar iets te gebeuren of er is een verkeersinfarct. We zetten ons dan ook in om Nissewaard bereikbaarder te maken over de weg. We zijn hierbij mede afhankelijk van de provincie en het rijk. Daarom is het belangrijk dat juist ook het Openbaar Vervoer goed functioneert, ook in de kernen. Het stimuleren van openbaar vervoer, elektrisch rijden en fietsen levert niet alleen een belangrijke bijdrage aan het tegengaan van fileleed, maar ook aan het tegengaan van luchtvervuiling. Reizigers moeten voor een betaalbare prijs snel van deur tot deur kunnen reizen. Goed Openbaar Vervoer kan ervoor zorgen dat men de auto laat staan en eerder de metro of bus pakt.

Onze keuzes:

Nissewaard wordt een (elektrische) fietsgemeente

We verbeteren het fietspadennetwerk en zorgen voor beveiligde fietsenstallingen inclusief oplaadpunten.

We willen (snel)fiets- en wandelcombinaties verbeteren, zodat de verschillende verkeersstromen veilig naast elkaar kunnen bestaan

Denk aan de Maasboulevard of het Trampad. We hebben daarin ook aandacht voor hondenbezitters.

In afstemming met het doelgroepenvervoer kunnen we door het integraal toegankelijk maken van het openbaar vervoer inwoners meer vrijheid geven en dure persoonlijke vervoerskosten voorkomen.

Indien mensen niet (meer) met het openbaar vervoer kunnen en willen reizen dan is er hoogwaardig collectief vraagafhankelijk vervoer (aangepast vervoer) beschikbaar

Dit zodat de mensen op een goede, veilige en persoonlijke manier naar de plaats van bestemming kunnen worden vervoerd zonder extreme wachttijden.

Er moet een overzichtelijk en betrouwbaar netwerk komen van fiets, bus en metro

Alle kernen moeten goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Bussen moeten een betrouwbaar vervoersmiddel zijn en moeten in de weekenden ook ’s nachts rijden om uitgaansvervoer mogelijk te maken. Ook steunen we de nachtmetro.

Door vervoer met buurt(boodschappen)bussen, gereden door vrijwilligers, is het mogelijk de wijken en kernen goed met elkaar te verbinden en bereikbaar te laten zijn

Op deze manier vergroten we de mobiliteit.

We blijven voor de lange termijn inzetten op een A4-Zuid, maar willen op de korte termijn maatregelen nemen om de doorstroming te bevorderen

Denk aan het optimaliseren van het Hartelkruispunt, de Groene Kruisweg en betere ontsluiting via de N57.

We willen een betere benutting van de Botlekbrug door het geven van betere reisinformatie over de beschikbaarheid van deze verbinding en door minder storingen aan de bruggen

Op deze manier kan de Botlekbrug beter worden ingezet.

Het aanleggen van oplaadpunten en snelladers, waardoor het gebruik van elektrische auto’s en scooters wordt gestimuleerd

De gemeentelijke organisatie geeft hierbij het goede voorbeeld met haar eigen elektrische wagenpark.

De inrichting van de gebieden rond scholen en speelplaatsen zijn verkeersluw en aangepast aan de veiligheid voor kinderen

Tevens worden fietsroutes naar scholen en sportcomplexen getoetst en aangepast waar nodig op verkeerveiligheid.

We vragen continu aandacht voor de bescherming van de ringwegen binnen onze kernen

We gaan sluipverkeer tegen en treffen maatregelen tegen hardrijders.

Ter bescherming van voetgangers en fietsers willen we binnen de bebouwde kom als standaard een maximumsnelheid van 30 km per uur

Zo willen we het aantal ongelukken laten afnemen.

We betrekken de Haven van Spijkenisse meer bij het centrum door een goede wandel -en fietsverbinding over de Schenkelweg

Op deze manier kunnen de inwoners van de Haven het centrum sneller bereiken. Dit is prettig voor zowel de inwoners als de ondernemers.