Algemene Beschouwingen

Door Dorothé Kieboom op 11 juli 2019

Voorzitter,

Het coalitieakkoord heet Samen voor elkaar. Samen en met elkaar zijn college, raad en de gemeentelijk organisatie en de ambtenaren aan het werk voor een mooi en menselijk Nissewaard. We horen het van elkaar en op straat: het samenwerken gaat goed en er heerst een positieve sfeer. Ja, er moet hard gewerkt worden, en ja het gaat niet vanzelf. Het positieve resultaat van 2018, 2,6 miljoen, is tot stand gekomen door hard te werken. Met dit positieve resultaat en de verbeterde financiële positie van Nissewaard is PvdA tevreden.

Kijkend naar de toekomstige jaren en de PPN zijn er ook onzekere factoren, vooral de circulaires vanuit het ministerie, zoals onlangs weer de meicirculaire, zorgen dat er steeds moet worden bijgestuurd. De komende verkoop van Eneco aandelen en ontwikkelingen rondom de grex zijn ook onzekere onderwerpen, waarmee we toch in de komende begroting rekening moeten houden.

Voorzitter, als PvdA willen wij een aantal onderwerpen uit de PPN doornemen die voor PvdA belangrijk zijn:

Allereerst zorg: Als je voor jezelf kunt zorgen en geen hulp nodig hebt, hoef je niet na te denken hoe zorg geregeld is in je gemeente. Voor degene die wel hulp nodig heeft, moet de gemeente er zijn. Dan moet geregeld zijn waar je terecht kunt.

Voor spoedzorg is de opvang in het SMC niet meer 24/7 beschikbaar en moet je naar andere ziekenhuizen. De ambulancezorg voor het vervoer naar die andere ziekenhuizen was onderwerp van het Rebel-onderzoek met andere gemeenten van Voorne Putten. Dit conclusies uit dit rapport bespreken we graag nog met het college na het reces. Voor het Spijkenisse MC blijven we wensen dat het zorgaanbod uitgebreid kan worden; zo is het Buurtpension een prachtige aanvulling voor Nissewaard. In een combinatie met uitbreiding van onderwijs in Nissewaard zou een zorgcampus ook goed passen bij het Spijkenisse MC.

De dekking van AED’s in Nissewaard is mede dankzij diverse Buurtaeds’s verbeterd. De dekking over de gehele gemeente is echter nog onvoldoende. We horen graag van het college hoe de verdere planning is voor het plaatsen van AED’s. Ook horen we regelmatig dat bewoners i.c.m. het toenemend aantal AED’s behoefte hebben aan het volgen van een reanimatiecursus. Daarvoor dient mijn partij straks een motie in. De raad blijft hierbij trouwens zelf ook meedoen; want ook dit jaar is er weer een reanimatiecursus voor raadsleden georganiseerd vanuit de PvdA.

Thuis in de Wijk is inmiddels als naam behoorlijk ingeburgerd. PvdA is benieuwd hoe organisaties reageren op de TIDW-tegel. En kan het college iets zeggen hoe zichtbaar voor inwoners Tidw inmiddels is: weten zij TidW al te vinden?

Verder zijn we benieuwd naar de presentatie van het nieuwe armoedebeleid; de eerste tekenen zijn positief voor onze inwoners.

Bij een goede bereikbaarheid gaan onze gedachten eerst naar bruggen en tunnels. Complexe vraagstukken waar we als gemeente mede afhankelijk zijn van anderen, zoals rijk, provincie en RWS.

Bij het OV moeten we rekening houden met regionale belangen via de MRDH. Laten we daarom, naast deze twee zaken, ook optimaal inzetten op zaken die we als gemeente zelf in de hand hebben: een goede structuur voor het OV in Nissewaard en een optimale bereikbaarheid per fiets.

PvdA is benieuwd naar het komende ontwerp voor het metro- en busstation Spijkenisse centrum. Dat moet een open omgeving worden voor prima aansluiting van metro en bus op auto en fiets. Voor die fiets is er ook nog wel wat te wensen: goed onderhouden fietspaden en bruggen, voldoende oplaadpunten voor elektrische fietsen en een goede stalling bij de OV-punten. Kan het college iets zeggen over de huidige toestand van de fietspaden na de vorige droge zomer met de nodige problemen?

De tarieven van het ov zijn nu onderwerp van een onderzoek door de MRDH. PvdA is vooral benieuwd naar de mogelijke uitkomsten hiervan voor bepaalde doelgroepen, zoals minima. Met de weekend/nacht metro is de PvdA nog steeds erg blij, graag willen wij dat deze blijft rijden. Kan het college iets zeggen over de toekomst van deze metro?

Jeugdhulp en onderwijs: erg belangrijk voor een goede toekomst van onze kinderen. We zien een groeiende vraag naar hulp; dit leidt tot gemengde gevoelens. Hard nodig dat de juiste zorg er is voor de kinderen, en beter preventieve maatregelen dan achteraf intensieve zorg te moeten verlenen aan kinderen. Maar de budgetten staan wel onder druk. PvdA hoopt op extra gelden van het rijk. De aansluiting onderwijs en jeugdzorg is vooral belangrijk. Kan de wethouder aangeven of onderwijs en Jeugdhulp middelen gebundeld worden en hoe gaat dat vorm krijgen?

Voor het onderwijs zijn wij ook blij met het onlangs bijgestelde integraal Huisvestingsplan. We feliciteren de wijken de Hoek, Sterrenkwartier en de Schenkel met de daarin genoemde nieuwe en gerenoveerde scholen.

Voorzitter, Als laatste willen we iets zeggen over emancipatie en participatie: Emancipatie is in deze periode voor het eerst als onderdeel opgenomen in de portefeuille van een wethouder. Wij zijn dan ook blij dat op initiatief van PvdA en D66 er in oktober een bijeenkomst “Meer vrouwen in de politiek” wordt georganiseerd. Verder zien we uit naar de ontwikkelingen rondom jongerenparticipatie en de kinderraad. Kan de WH al een tipje van de sluier oplichten over de plannen hiermee?

PvdA ziet met vertrouwen uit naar de plannen en begroting voor de komende jaren. Als partij met oog voor mensen, wil PvdA daaraan bedragen door te investeren in bereikbare zorg voor iedereen, met een kansrijke toekomst voor onze kinderen, met welke achtergrond dan ook.

Dorothé Kieboom

Geboren in 1965 in Werkendam, kwam ik in 1990 (via Rotterdam) naar Spijkenisse. Eerst woonde ik in Maaswijk, later ben ik verhuisd naar Spijkenisse Noord. Er is hier veel ruimte en groen, en de centrale ligging ten opzichte van het centrum van Spijkenisse en de ontsluitingswegen zijn grote pluspunten van mijn wijk. Om de voorzieningen

Meer over Dorothé Kieboom