Gewenste betrokkenheid bij de afdeling

Door Wim Vink op 20 februari 2019

Hoe kunnen we leden het beste betrekken bij onze afdeling zoals zij dat willen? Deze vraag stond centraal bij het uitzetten van een ledenpanel die van 8 tot 28 januari liep. Hierop hebben 58 leden op gereageerd. Dat is fors meer dan dat het aantal leden dat bij ons een afdelingsvergadering bezoekt. Het afdelingsbestuur en de raadsfractie zijn dan ook dankbaar voor de inbreng vanuit de leden over hoe zij zich betrokken willen worden bij de afdeling.

Negentien leden gaven aan dat zij zich alleen supporter beschouwen en daarom niet verder betrokken hoeven te worden bij de afdeling. De overige willen maandelijks geïnformeerd worden over de afdeling en in sommige gevallen uitnodigingen ontvangen voor deelname aan activiteiten van de afdeling. De fractie zal nog die leden benaderen die aangegeven hebben betrokken te voelen bij de gekozen speerpunten uit het verkiezingsprogramma en de gekozen ambassadeurswijken en doelgroepen uit het werkplan van de fractie. Dat geldt ook voor diegene die aangegeven hebben hun kennis en ervaring ten dienste van de fractie te willen stellen.

Leden die hebben aangegeven bij gelegenheid deel te willen nemen aan interne activiteiten voor meer verbondenheid en publieke activiteiten voor meer zichtbaarheid zullen voor de diverse activiteiten van de Permanente Campagnecommissie benaderd worden.

Verder hebben leden nog losse opmerkingen gemaakt waar fractie en/of bestuur hun voordeel mee kunnen doen

Op de afdelingsjaarvergadering van 13 maart zullen we aandacht besteden aan de uitkomsten van dit ledenpanel. Daarbij komt de vraag aan bod of we in de toekomst ook nog een ledenpanel uitzetten over een politiek inhoudelijk onderwerp als aanzet voor de meningsvorming hierover. In onze zusterafdeling Voorne heeft het bestuur een ledenpanel uitgezet met o.a. de vraag welke voordelen de leden zien in één gemeente op Voorne. Deze is bedoeld als een intern praatstuk om de achterban te peilen en draagvlak te creëren voor welke richting van de bestuurlijke indeling van Voorne dan ook. Een ander voorbeeld is een regionaal ledenpanel van de afdelingen Beemster, Landsmeer, Oostzaan, Wormerland den Zaanstad over de verdeling van de sociale huurwoningen, versneld bouwen van nieuwe woningen en het maatregelen om het wonen betaalbaar te houden in de Stadsregio Amsterdam.

Wim Vink

Ik ben Wim Vink, in 1948 geboren in Indonesië waar ik grotendeels mijn jeugd heb doorgebracht. In Nederland heb ik mijn opleiding afgerond met een studie bedrijfseconomie. Bijna 35 jaar heb ik bij de gemeente Rotterdam gewerkt in diverse bedrijfsmatige, beleids- en adviesfuncties in de sector ruimtelijke en economische ontwikkeling. Nu werk ik nog 3

Meer over Wim Vink