Help armoede Nederland uit!

23 januari 2020

Stel je voor:
Giro 555 start een nieuwe campagne met de slogan ‘Armoede het land uit!’. Heel Nederland is enthousiast en er wordt massaal geld gestort op het gironummer want ‘armoede’ wordt een steeds belangrijker thema in Nederland en elke Nederlander vind het belangrijk dat iedereen het goed heeft. Er wordt een massaal bedrag opgehaald en, in samenwerking met de regering, wordt besloten de schulden van alle Nederlanders af te betalen. Niemand leeft meer in armoede!

Klinkt goed, toch?!

Ik hoor je denken; “Lekker blijven dromen, van Wassenaar”. En je hebt gelijk. Zo simpel ligt het namelijk helemaal niet. Want dat je geen schulden hebt zegt nog niet dat je veel geld te besteden hebt. Laat staan dat er nooit meer iemand genoodzaakt zal zijn om schulden te maken.

Eerlijk gezegd, durf ik keihard te beweren dat armoede nooit Nederland, ja, zelfs de wereld uit geholpen zal worden. Hoe ik dat weet? Omdat wanneer dit mogelijk zou zijn wij, de intelligente mens, allang een manier gevonden hadden om dit voor elkaar te krijgen.

Toch is de slogan, met name onder politici, de laatste tijd erg populair. En dat snap ik ook wel. We zijn bewogen met elkaar en, zoals gezegd, vinden het belangrijk dat iedereen het goed heeft. Probleem is alleen, dat met deze slogan de indruk gewekt wordt dat er een oplossing bestaat voor het probleem. Een probleem dat is ontstaan vanuit een systeem dat niet werkt en ook nooit zal gaan werken omdat er teveel uiteenlopende belangen mee gemoeid gaan. En aangezien ik er geen voorstander van ben om beloftes te doen die ik nooit zal kunnen waarmaken laat ik graag een tegengeluid horen.

Betekent dit dan dat we helemaal niets kunnen doen? Natuurlijk wel! We kunnen doen wat binnen onze mogelijkheden ligt om mensen in armoede zoveel mogelijk te ondersteunen in het dragelijk maken van de situatie. Dit betekent dat we, als politici, oog hebben voor de minderbedeelden in ons land. Zo zou de regering kunnen besluiten het minimum inkomen te verhogen. Omdat veel van onze dagelijkse kosten gestegen zijn, maar juist de laagste inkomens niet. Daarnaast zijn er veel extra factoren die meespelen bij armoede. Denk hierbij aan jongeren die tegen bepaalde problemen aanlopen. Extra middelen voor de Jeugdzorg maken dat we hen hierin beter kunnen ondersteunen. De PvdA speelt hier in de Tweede Kamer terecht op in. Lokaal kunnen we nadenken over de vraag hoe we onze inwoners zoveel mogelijk kunnen ondersteunen met de middelen die we hebben. In onze gemeente hebben we er bijvoorbeeld voor gekozen om meer ‘in natura’ te helpen zodat ook mensen die minder geld te besteden hebben leuke dingen kunnen ondernemen.

Zie je, armoede oplossen kan misschien niet. Maar we kunnen elkaar wel helpen armoede draaglijk te maken. Soms door iets meer geld te geven, soms door te helpen met ‘meedoen’ maar bovenal door te laten zien dat we bereid zijn elkaar te helpen door in onze keuzes te reflecteren dat we het belangrijk vinden dat iedereen in Nederland het goed heeft. Ongeacht de financiële situatie waarin zij verkeren.

Een betere slogan zou dan misschien zijn: ‘Armoede dragen we samen!’ Dát is dan weer een slogan die ik met liefde uitdraag!