Ombudsteam PvdA Nissewaard

Door Ada van de Kamp op 28 april 2020

Het Ombudsteam van de PvdA in Nissewaard biedt primair een luisterend oor voor alle inwoners (leden en niet-leden) en doet dit op vrijwilligersbasis. Het team probeert zoveel mogelijk door kennis van wet- en regelgeving en een goed netwerk door te verwijzen, adviseren en/of begeleiden naar de juiste instanties en/of personen met de gewenste expertise. Eventuele lacunes die geconstateerd worden tussen wet- en regelgeving en de praktijk worden doorgegeven aan lokale of landelijke politici.

Jaarverslag 2019

In zijn jaarverslag 2019 meldt het team dat het 7 keer spreekuur/overleg heeft gehouden in 2019. Daarnaast is indien nodig in kleiner verband overleg geweest i.v.m. spoedsituaties. Het spreekuur vond steeds op een dinsdagavond plaats in het gemeentehuis (in de fractiekamer van de PvdA in Spijkenisse) van 19.30 – 22.00 uur en afhankelijk van het aantal bezoekers.

In totaal heeft het team 22 inwoners op het spreekuur gezien of via e-mail/telefoon/bezoek kunnen helpen. Het betrof hier 8 keer over problemen met huisvesting/wonen, 3 keer over bewindvoering, elk 2 keer over (gemeentelijk) inkomen, bijstand, verkeer en juridische/financiële zaken en elk 1 keer met de WMO, zorg en verzekering.

Het team is in 2019 samengesteld uit: Sjaan van de Kant (voorzitter en cliëntbeheer), Ada van de Kamp (verslaglegging), Geert de Vries (contact fractie/gemeente), Mehdi Lajvardi en Ton Scheffers. Sylvia Broekmeulen nam afscheid en Michelle Meijer heeft zich ook afgemeld als lid van het team.

Door inkrimping van de Tweede Kamerfractie is er minder ondersteuning dan voorheen voor de PvdA ombudsteams. Contactpersoon op dit moment is onze woordvoerder Sociale Zaken in de Tweede Kamer, Gijs van Dijk via zijn medewerker Sjoerd Kuiper.

Huidige samenstelling en werkwijze

Op 11 februari 2020 heeft het team afscheid genomen Sjaan van de Kant. Hierdoor bestaat het team nu nog maar uit Ada van de Kamp, Mehdi Lajvardi, Ton Scheffers en Geert de Vries. Er is dus dringend behoefte aan versterking van het team. Voelt u zich hiertoe geroepen? Neem dan contact op met het Ombudsteam via de contactgegevens hieronder.

Door de beperkingen ter voorkoming van de verdere verspreiding van het coronavirus, houdt het Ombudsteam voorlopig geen spreekuur, maar is nog steeds bereikbaar voor hulp en ondersteuning en beantwoording van vragen via telefoon/whatsapp (06 – 38 72 02 85) en e-mail ([email protected])