PvdA stelt vragen na stijging van tarieven RET voor 65+’ers

Door Dorothé Kieboom op 27 januari 2020

Na de stijging van de prijs voor een dagkaart van de RET voor 65+’ers heeft de PvdA schriftelijke vragen gesteld aan het college van de gemeente Nissewaard. De PvdA, groot voorstander van onderzoek naar de mogelijkheden voor het aanbieden van gratis OV voor specifieke doelgroepen zoals 65+’ers en minima in de gemeente, vindt de prijsstijging teleurstellend.
“Het is de wereld op zijn kop”, zeggen Thérèse van Wassenaar en Willem Heijdacker, raadsleden voor de PvdA. “Het openbaar vervoer draagt niet alleen bij aan de verduurzaming van onze maatschappij doordat meer mensen de auto laten staan, maar betekent voor veel mensen ook nog eens het verschil tussen ergens naar toe kunnen of thuisblijven en vereenzamen. Dan moet het natuurlijk wel voor iedereen betaalbaar blijven.”

Veel gemeenten in de regio hebben al de nodige stappen gezet door OV gratis ter beschikking te stellen voor mensen met een kleine portemonnee. De keuze van de RET om de dagkaarten voor 65+’ers duurder te maken lijkt dan onlogisch. Hoewel de reiskosten voor bepaalde ritten gecompenseerd kunnen worden door het gebruik van een persoonlijke OV-chipkaart vindt de PvdA dat er ook in Nissewaard rekening mee gehouden moet worden dat het OV niet voor iedereen betaalbaar is. De partij wil daarom weten hoe ver het staat met het onderzoek naar gratis OV en met andere partijen in gesprek over de uitkomsten.

Dorothé Kieboom

Geboren in 1965 in Werkendam, kwam ik in 1990 (via Rotterdam) naar Spijkenisse. Eerst woonde ik in Maaswijk, later ben ik verhuisd naar Spijkenisse Noord. Er is hier veel ruimte en groen, en de centrale ligging ten opzichte van het centrum van Spijkenisse en de ontsluitingswegen zijn grote pluspunten van mijn wijk. Om de voorzieningen

Meer over Dorothé Kieboom