PvdA wil aandacht voor woningbouw, AED’s en gratis openbaar vervoer

Door Dorothé Kieboom op 12 juli 2020

Woensdag 8 juli 2020 werden in de gemeenteraad van Nissewaard de Algemene Beschouwingen gehouden. De gemeenteraad heeft het dan over wat er volgend jaar en de jaren daarna zoal in de gemeente moet gebeuren en hoe dat betaald moet worden.

De PvdA Nissewaard heeft in de beschouwingen aandacht gevraagd voor meer AED’s in Nissewaard en voor het structureel onderhoud van deze AED’s. Ook heeft de PvdA zorgen geuit over de tekorten in de sociale woningbouw. Verder vroeg de PvdA naar een onderzoek naar de invoering van gratis Openbaar Vervoer voor doelgroepen zoals ouderen en minima. Geert de Vries, woordvoerder van de PvdA bij de beschouwingen: “Wij vinden het raar dat in de ene gemeente openbaar vervoer voor sommige reizigers gratis is en in andere gemeenten niet.” De motie van PvdA Nissewaard uit november 2019 over de mogelijkheden van een “Groene Lening” is nog niet uitgevoerd, maar de wethouder heeft toegezegd dat dit nu snel gaat gebeuren.

In verband met corona zijn er extra kosten voor de gemeente en is er onzekerheid over de inkomsten. De Eneco-gelden moeten daarom zorgvuldig worden besteed en PvdA is blij dat er 5 miljoen van deze gelden wordt toegevoegd aan de reserve van het Sociaal Domein.

Lees hier meer:

Algemene beschouwingen

Voorzitter,

Daar staan we dan halverwege deze periode in een zeer onzekere periode een periode die soms lijkt dat niet de bestuurders besturen, maar het covid-19 virus. Trots zijn we wel op het feit dat het college de bestuurlijke rust heeft getoond en toch zichtbaar is geweest.

Voorzitter wij houden deze algemene beschouwingen dan ook met de wetenschap van een nog altijd aanwezig virus.

Zorg

Onlangs publiceerde De NOS een overzicht van het aantal AED’s. Hieruit bleek dat er nog een paar ontbreken in Spijkenisse. Wij willen natuurlijk graag volledige dekking.

Vorig jaar hielden wij nog een pleidooi voor uitbreiding van het zorgaanbod in het Spijkenisse Medisch Centrum en voor een goede spoedzorg. Met de start van de spoedpoli op 1 januari 2021, kan alle niet complexe spoedzorg (80% van de spoedzorg) terecht op de nieuwe spoedpoli. Hierdoor hoeven aanzienlijk minder mensen naar andere ziekenhuizen te worden vervoerd. Dit wordt zelfs als landelijk voorbeeld gebruikt. Ook de nieuwe MRi-scan en mammograaf zorgen voor een betere zorgkwaliteit. Tevens wordt er nauw samengewerkt. Wij zijn blij met een ziekenhuis dat van een slechte reputatie is teruggekomen naar een medisch centrum wat een zorgjournaal durft uit te geven om trots de ontwikkelingen aan onze inwoners te tonen.

Vervoer

Iets minder tevreden mijnheer de voorzitter zijn wij met betrekking tot ons verzoek om een onderzoek in te stellen hoeverre een pilot met goedkoper of gratis OV voor ouderen en minima binnen de huidige concessie mogelijk is. In een dergelijk onderzoek willen wij graag aandacht voor wie hier mogelijk gebruik van maken, de kosten, de samenhang met doelgroepenvervoer enzv, Kortom zodanig dat het onderzoek ons helpt de eerdergenoemde vraag te beantwoorden. En voorzitter wij willen dit onderzoek zo graag omdat het voor ons slecht uit te leggen is waarom Geertje van 68 jaar uit Rozenburg die om 10.00 uur met de bus gaat om haar broer te bezoeken die tijdelijk bij buurtzorg in Spijkenisse verblijft, niets hoeft te betalen. Haar tweelingzus die in Zuidland woont (wat nog een stukje dichterbij is) is daarentegen € 1,52 kwijt is. Geertje betaalt niets en als je niets hoeft te betalen wordt dat ook wel gratis genoemd. Dus gratis vervoer bestaat wel degelijk maar niet in Nissewaard. Graag willen wij dan ook de toezegging dat het eerdergenoemde onderzoek er binnenkort komt.

Blij zijn we met de ontwikkelingen rond het Kolkplein, wij vinden dit knap en getuigt van een mentaliteit van aanpakken

En wat dacht u van de reconstructie van het metro-busstation Spijkenisse centrum. In een onlangs gehouden themabijeenkomst is een stukje van de sluier opgelicht, hoe de reconstructie vorm gaat krijgen. Vooral ook het groot aantal fietsparkeerplekken doet ons goed.

Wonen

Als we dan ook de omgeving nog eens goed kunnen transformeren naar woningbouw, woningbouw voor een doelgroep die vaak gebruik maakt van de metro dan is dat helemaal fantastisch. Dat brengt mij, voorzitter bij het wonen in onze gemeente. Natuurlijk moet er fors gebouwd worden, maar gelukkig zijn we er in deze gemeente van overtuigd dat wonen niet alleen gaat om het gebouw, maar dat fijn wonen ook te maken heeft met een schone en veilige woonomgeving. Kortom een gezellige buurt waar het fijn toeven is. Ik denk dat ons dit goed lukt. Echter voorzitter de PvdA maakt zich wel grote zorgen over de sociale woningbouw. De corporaties in de regio Haaglanden/ Midden-Holland en Rotterdam komen maar liefst 10 miljard te kort om hun opgave te realiseren. Dit betekent dat er 40 % niet gerealiseerd kan worden. Afschaffen die verhuurdersheffing zou ik zeggen, maar dit terzijde.

Graag willen wij van de wethouder weten of dit onze woningbouwafspraken beïnvloedt.

Voorzitter wij zetten in op doorstroming, het zodanig aantrekkelijk maken van nieuwbouw dat mensen met een koopwoning hun huis willen verruilen voor een nieuwbouwwoning. Prima en we zijn benieuwd naar de resultaten. Waar we ook benieuwd naar zijn hoe dit te realiseren valt in de sociale huisvesting.

Onze vraag is of de wethouder bereid is een experiment te initiëren dat ook doorstroming in de sociale huisvesting bevordert.

Dan voorzitter zijn wij blij met de ingezette verduurzaming, wij steunen dit beleid van harte vooral ook omdat we oog hebben voor de mogelijke ontwikkelingen en het beleid niet in beton gegoten is.

Jammer alleen is dat wij in november 2019 een motie hebben aangenomen die pleit voor een onderzoek naar de mogelijkheid tot invoering van een “groene lening”, wij tot op heden niets meer hebben gehoord. Voorzitter, het moet toch niet zo moeilijk zijn om dit onderzoek af te ronden en de lening in te voeren, zeg voor 1 oktober a.s.

Sociaal Domein

Voorzitter de jeugdzorg kent eindelijk enige stabilisatie, maar het blijft natuurlijk zorgelijk. Ook zitten wij met smart te wachten op een structurele bekostiging.

Voorzitter wij zijn nieuwsgierig naar de uitwerkingsplannen inzake de nieuwe inburgeringswet en het aangekondigde diversiteitsbeleid.

Met betrekking tot de maatschappelijke en vrouwenopvang is er een nieuwe werkwijze in de maak, dit kan en moet beter. In onze ogen is het geweld tegen vrouwen onderbelicht en behoeft onze aandacht.

In 2021 gaan wij het nieuwe armoedebeleid evalueren, wij hebben hier weinig commentaar op gekregen klopt dit?

Om mogelijkerwijs ook het sporten van volwassenen met een minimuminkomen te bevorderen willen wij een motie indienen.

Financiën

Voorzitter dit moet natuurlijk allemaal betaald worden. En ik kom daar bij de jaarrekening kort op terug, maar mijn complimenten voor de degelijke wijze waarop dit college de financiën regelt. Natuurlijk helpen de Eneco Miljoenen en kan er zo net iets meer. Maar ook zonder zouden we het zwaar krijgen maar niet in die mate zoals vele gemeenten op dit moment. Hulde voor wat de PvdA betreft t.a.v. de oplossing het sociaal domein en de toevoeging van 5 miljoen. De discussie omtrent het hek komt denk ik eind dit jaar bij de herinrichting van de financiering van het sociaal domein door het rijk.

Al met al een positieve PvdA.

Dorothé Kieboom

Geboren in 1965 in Werkendam, kwam ik in 1990 (via Rotterdam) naar Spijkenisse. Eerst woonde ik in Maaswijk, later ben ik verhuisd naar Spijkenisse Noord. Er is hier veel ruimte en groen, en de centrale ligging ten opzichte van het centrum van Spijkenisse en de ontsluitingswegen zijn grote pluspunten van mijn wijk. Om de voorzieningen

Meer over Dorothé Kieboom