Door Dorothé Kieboom op 25 september 2018

Vragen over Hartveiligheid Nissewaard

In het coalitieakkoord staat voor de komende jaren geld gereserveerd voor de aanschaf van AED’s in buitenkasten. Een zogenaamde 6 minuten dekking van AED’s is belangrijk omdat overlevingskansen van reanimatie-slachtoffers veel groter zijn als de reanimatie binnen 6 minuten gestart kan worden.

Dorothé Kieboom vraagt al lange tijd aandacht voor burgerhulpverlening en de plaatsing van AED’s.  “Een beter manier van hulp bieden in je eigen buurt is er niet, wat mij betreft” zegt Dorothé.

De werkgroep Nissewaard Hartveilig pleit voor een snelle plaatsing van AED’s in de wijken en kernen van Nissewaard. Wat de werkgroep betreft kan dit niet snel genoeg; en waarom niet in al in 2018 beginnen vraagt PvdA Nissewaard zich af?

Daarom zijn de volgende vragen aan het college gesteld:

Spijkenisse, 21 september 2018

Geacht college, geachte portefeuillehouder,

In het coalitieakkoord staat voor 2019 geld gereserveerd voor de aanschaf van AED’s. Deze zouden moeten komen in zogenaamde buitenkasten, zodat ze 24/7 beschikbaar zijn én verspreid over Nissewaard zodat er een dekking is voor de gehele gemeente. Een zogenaamde 6 minuten dekking van AED’s is van het grootste belang omdat de overlevingskansen van reanimatie-slachtoffers vele malen groter zijn als de reanimatie met een AED binnen 6 minuten gestart kan worden. PvdA Nissewaard vraagt al lange tijd aandacht voor burgerhulpverlening en de aanschaf van AED’s. Een betere vorm van hulp aan elkaar dan hulp bij een reanimatie in je eigen buurt, is wat PvdA Nissewaard betreft niet te vinden. Voor een bijdrage hieraan, volgen raadsleden binnenkort een reanimatietraining.

PvdA Nissewaard heeft van de werkgroep Nissewaard Hartveilig signalen ontvangen dat de uitrol van het project voor publiek toegankelijke AED’s sneller zou kunnen verlopen.

PvdA Nissewaard heeft daarom de volgende vragen aan het college:

* Kent het college de genoemde signalen van de werkgroep Nissewaard Hartveilig?

* Vindt het college, net als PvdA Nissewaard, dat een 6 minuten dekking van het grootste belang is, ook in het kader van de zorgen en discussie rondom de spoedzorg in de regio?

* Onderschrijft het college daarom het enorme belang van de installatie van AED’s?

* Heeft de verantwoordelijke wethouder contact met de projectleider van Stan en de werkgroep Nissewaard Hartveilig?

De plaatsing van AED’s in buitenkasten moet volgens de werkgroep Nissewaard Hartveilig zo spoedig mogelijk beginnen.

* Is het, gezien het grote belang en de betrokkenheid van de vrijwilligers, mogelijk om al in 2018 te beginnen met de uitrol van plaatsing van AED’s in buitenkasten? Zo ja, kan de wethouder een indicatie geven wanneer een eerste publiek toegankelijke AED geplaatst zou kunnen worden?

* De Boekenberg is een prominent gebouw in het centrum van Spijkenisse. Is het college bereid daar een eerste AED te plaatsen?

In afwachting van uw beantwoording,

Dorothé Kieboom, Fractie PvdA Nissewaard

Dorothé Kieboom

Geboren in 1965 in Werkendam, kwam ik in 1990 (via Rotterdam) naar Spijkenisse. Eerst woonde ik in Maaswijk, later ben ik verhuisd naar Spijkenisse Noord. Er is hier veel ruimte en groen, en de centrale ligging ten opzichte van het centrum van Spijkenisse en de ontsluitingswegen zijn grote pluspunten van mijn wijk. Om de voorzieningen