Deze uitslag vraagt om een lange adem in plaats van een diepe zucht

Door Wouter Struijk op 27 maart 2021
Uiteraard hadden we allemaal op winst gehoopt. De peilingen lieten dit ook zien, maar helaas. Als 1 ding duidelijk is geworden dan is het dat de kiezer minder is gebonden aan een partij. Sommige analisten zeggen dat dat een winst is voor de democratie, omdat daarmee meer verschillende stemmen worden gehoord. Ik zie vooral vluchtige kiezers die op het laatste moment hun keuze maken gebaseerd op (media)indrukken en personen. Zo kan richting de eindstreep je beoogde groei plots verdampen of nog erger een fors verlies ontstaan zoals bij GroenLinks.
In een dergelijk politiek speelveld waarbij vluchtig kiezerscontact bepaalt wat mensen stemmen, moet je als partij inzien dat het allemaal draait om binding. Niet dat ene mooie standpunt of die ene mooie quote op TV moet bepalend worden, maar inwoners moeten weten wie nu daadwerkelijk voor hen knokt. Vertrouw ik politici mijn stem toe? Die vraag wordt alleen maar urgenter nu er steeds meer partijen zijn. Nog even en elk belangenclubje heeft zijn eigen partij. Het land wordt machteloos en stuurloos en is koren op de molen van de overheidshaters/ complotdenkers. Maar er is niemand anders die opkomt, op hoort te komen, voor haar inwoners dan de overheid. We moeten daarom investeren in een sterke en idealistische overheid. Dat vraagt om een sterke PvdA en een politiek van de lange adem, investeren in verbinding met kiezers, luisteren naar elkaar en zoeken naar overeenkomsten in plaats van verschillen. Als we dat blijven doen met de leuke mensen die wij hebben binnen de PvdA Nissewaard maak ik mij geen zorgen over volgend jaar. Wij vallen niet om van en peiling of een debatje. De mensen in Nissewaard weten dat we voor ze knokken. Wij staan 3 dagen na de verkiezingen alweer met 25 mensen een wijk schoon te maken. Dat is hoe mensen ons in Nissewaard kennen en dat is wat ze van ons mogen verwachten. Niet lullen maar poetsen.
Ik maak me zeker wel zorgen over de landelijke politiek, namelijk het gebrek aan investeren in onze democratie, in die (lokale) overheid. Een overheid die er is voor alle mensen. Maar wij gaan lokaal het goede voorbeeld geven en het verschil maken. Ik kijk er naar uit om komend jaar samen met jullie aan de slag te gaan!
Met vriendelijke groet,

Wouter Struijk

Ik ben Wouter Struijk (1988) geboren in Spijkenisse, opgegroeid in Hekelingen en nu samen met Loes weer woonachtig in Spijkenisse. Als voormalige postbode ben ik goed bekend in alle wijken en buurten van Spijkenisse, maar als voormalig dorpsbewoner van Hekelingen ben ik ook bekend met de unieke identiteit van dorpskernen. Ik ben op school gegaan

Meer over Wouter Struijk