Iedereen die actief is als vrijwilliger, verdient een pluim.

Door Willem Heijdacker op 8 februari 2020

De PvdA Nissewaard is ervan overtuigd dat wijk-/ dorpsverenigingen, wijkgroepen en andersoortige bewonersorganisaties onmisbare organisaties zijn die door middel van vele activiteiten inwoners aanmoedigen om elkaar te ontmoeten en te laten ontspannen. Op die manier leveren zij een grote bijdrage aan het tegengaan van eenzaamheid en wordt vereenzaming teruggedrongen. De vrijwilligers die hierin actief zijn vormen al sinds jaar en dag de ruggengraat van deze organisaties en daarmee van onze dorpen en wijken. Zonder hun inzet zou er geen enkele activiteit meer plaatsvinden. Als gemeente Nissewaard mogen we trots zijn op deze betrokken inwoners en ons gelukkig prijzen dat zij zich inzetten voor Nissewaard. De PvdA Nissewaard heeft veel bewondering voor alle vrijwilligers en medewerkers van de gemeente die zich inzetten voor de sociale binding in de wijken en kernen in Nissewaard en gaat daar in navolging van deze vragen graag verder over in gesprek met het college om in gezamenlijkheid te kijken hoe we dit sociale kapitaal verder kunnen benutten.

Na een aantal keer op bezoek geweest te zijn bij Wijkvereniging Maaswijk en Schenkel en gesproken te hebben met diverse bestuursleden, vrijwilligers en betrokken inwoners liggen er volgens de PvdA Nissewaard mooie kansen om de meerwaarde van deze organisaties te vergroten.

De conclusies die Willem Heijdacker getrokken heeft uit deze bezoeken:

1- De vrijwilligers van de wijk-/ dorpsverenigingen, wijkgroepen en andersoortige bewonersorganisaties, dragen enorm bij aan het tegengaan van eenzaamheid en vereenzaming. Een simpel kopje koffie met een buurtbewoner kan een hoop betekenen!

2- Veel vrijwilligers hebben de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Doordat het Kabinet de AOW leeftijd naar 67 jaar in 2024 heeft verhoogt, geeft deze maatregel een verschuiving van het aantal vrijwilligers. Daarnaast wordt steeds vaker de discussie gevoerd over het stellen van een maximum leeftijd aan vrijwilligers. In aantallen daalt het aantal mogelijke vrijwilligers daarom omdat ze later als vrijwilliger inzetbaar zijn. Dit is volgens de PvdA Nissewaard geen goede ontwikkeling omdat er steeds minder actieve vrijwilligers beschikbaar zullen zijn in de toekomst.

3- Er zijn mogelijkheden om te investeren in het belang van binding en sociale cohesie door vernieuwende exploitatiemogelijkheden te gebruiken om bijvoorbeeld ruimere openingstijden te hanteren, zodat verenigingen nog meer activiteiten kunnen organiseren. Enkele verenigingen geven aan dit zelf te kunnen organiseren met vrijwilligers. Nu is dat afhankelijk van de bezetting en beheer van de horecafaciliteiten die de gemeente Nissewaard uitvoert..

4- Na de oprichting van diverse wijk-/ dorpsverenigingen, wijkgroepen en andersoortige bewonersorganisaties is er middels een samenwerkingsverband in Nissewaard een Wijkgroepenplatform opgericht als gesprekspartner van de gemeente. De PvdA Nissewaard draagt dit platform een warm hart toe!

Bij de PvdA Nissewaard staat het tegengaan van eenzaamheid hoog op de agenda, zal in gesprek blijven met de inwoners van Nissewaard. Raadslid Willem Heijdacker zal hier dan ook blijvend aandacht voor vragen en zich in blijven zetten om eenzaamheid en vereenzaming tegen te gaan.

#Altijdindebuurt #Samentegeneenzaamheid #Vrijwilligerszijnonbetaalbaar

Willem Heijdacker

Mijn naam is Willem Heijdacker, geboren in 1955 in Rotterdam-Zuid en opgevoed in een rood sociaal-democratisch arbeidersnest. Als opgroeiend kind raakte ik verslaafd aan het voetbal en kwam het vrijwilligerswerk in m.n. het verenigingsleven al snel op mijn netvlies, wat zich gedurende mijn leven uitbreidde tot ongekende hoogte. In 1972 startte ik mijn werkzaamheden als elektromonteur bij de GTI

Meer over Willem Heijdacker