Door Dorothé Kieboom op 4 september 2016

PvdA Nissewaard kritisch over niet-bestede zorggelden

De PvdA Nissewaard heeft afgelopen dinsdag 30 augustus kritische opmerkingen gemaakt over middelen, bestemd voor het sociaal domein, die niet zijn besteed. De gemeente heeft 3 miljoen euro overgehouden op het gebied van de WMO en 9 ton op het gebied van de Jeugdhulp. Hoewel de overige partijen deze onderbesteding zien als een welkome meevaller, vindt de PvdA het zeer onwenselijk dat ouderen worden gekort op hun huishoudelijke hulp en de gemeente fors bezuinigt op het collectief vraagafhankelijk vervoer terwijl er wel geld voor is. De PvdA heeft meerdere keren aandacht gevraagd voor deze kwestie, maar volgens de gemeente was er destijds geen sprake van een onderbesteding. De PvdA heeft afgelopen dinsdag het college opgeroepen hiervan te leren en eventuele onnodige kortingen te heroverwegen. Daarnaast riep de PvdA haar collega’s op niet alleen te kijken naar de cijfertjes, maar vooral ook te beseffen wat maatregelen in de praktijk betekenen voor de mensen.

Het college van de gemeente Nissewaard gaf in haar reactie toe dat het vorig jaar conservatief had begroot vanwege onzekerheden over de beschikbare budgetten. Nu er meer duidelijkheden zijn over de financiële consequenties van het nieuwe beleid, zegt het college hier in de toekomst rekening mee te zullen houden.

Dorothé Kieboom

Geboren in 1965 in Werkendam, kwam ik in 1990 (via Rotterdam) naar Spijkenisse. Eerst woonde ik in Maaswijk, later ben ik verhuisd naar Spijkenisse Noord. Er is hier veel ruimte en groen, en de centrale ligging ten opzichte van het centrum van Spijkenisse en de ontsluitingswegen zijn grote pluspunten van mijn wijk. Om de voorzieningen

Meer over Dorothé Kieboom