PvdA roept op om over de gemeentegrenzen heen te kijken

Door Wouter Struijk op 25 februari 2022

PvdA-lijsttrekker Wouter Struijk wil een lans breken voor de landelijke partijen die vertegenwoordigd zijn bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. Struijk geeft aan dat de meest prangende onderwerpen die spelen in Nissewaard, zoals het ziekenhuis, het woningtekort en de bereikbaarheid allemaal de gemeentegrens overstijgen. Om voortgang te boeken op deze onderwerpen moeten we samenwerking zoeken met vertegenwoordigers bij de provincie en het rijk. Juist partijen en politici die daar een netwerk hebben kunnen volgens Struijk meer voor onze gemeente betekenen. De PvdA Nissewaard reageert hiermee op de hoeveelheid lokale partijen die meedoet aan de komende gemeenteraadsverkiezingen.

De PvdA-wethouder heeft zelf een mooi voorbeeld in handen als het gaat om de uitbreiding van het zorgaanbod in het Spijkenisse Medisch Centrum. In samenwerking met PvdA partijleider Lilianne Ploumen werd 2 jaar geleden een motie ingediend en aangenomen in de Tweede Kamer om af te dwingen dat er een 24/7 spoedplein zou moeten worden gerealiseerd in Spijkenisse en daarmee de zorgverzekeraars te dwingen de realisatie te bekostigen. “Gemeenten zijn niet verantwoordelijk voor de ziekenhuiszorg, maar het zijn wel onze inwoners die er gebruik van maken. Daarom ben ik op zoek gegaan naar partners die ons kunnen helpen om de instanties te bewegen die er wel over gaan”, aldus Struijk. Zo vond Struijk al snel gehoor bij zijn eigen partij en met succes. Eind vorig jaar is het integrale spoedplein geopend in het Spijkenisse Medisch Centrum. Op 6 maart komt Lilianne Ploumen langs om het resultaat met eigen ogen te bekijken.

“Hoe groter je netwerk en hoe breder de vertegenwoordiging hoe meer je samen kunt bereiken voor onze inwoners”, aldus Struijk. “Lokale partijen staan als het ware te roepen langs de zijlijn wat er allemaal niet goed gaat bij de grote gemeentegrens overstijgende vraagstukken. Lokale politici van landelijke partijen worden dan aangekeken om het te helpen oplossen. Dat lukt niet altijd zomaar, maar de kans is wel altijd groter met een sterke lokale vertegenwoordiging van landelijke partijen, zie maar het voorbeeld van de realisatie van het spoedplein bij het ziekenhuis.”

Struijk geeft aan dat lokale partijen en landelijke partijen elkaar mooi kunnen aanvullen, maar ze kunnen zeker niet zonder elkaar. Dus als lokale partijen oproepen vooral lokaal te stemmen dan doen zij de inwoners tekort, want de grote thema’s die mensen belangrijk vinden worden volgens Struijk met geschreeuw en geklaag aan de gemeentegrens niet opgelost. Alleen politici die doelgericht aan de slag gaan in het moeras aan instanties en overheidslagen kunnen bij grote grens overstijgende vraagstukken een resultaat te boeken voor de inwoners van Nissewaard.

Wouter Struijk

Ik ben Wouter Struijk (1988) geboren in Spijkenisse, opgegroeid in Hekelingen en nu samen met Loes weer woonachtig in Spijkenisse. Als voormalige postbode ben ik goed bekend in alle wijken en buurten van Spijkenisse, maar als voormalig dorpsbewoner van Hekelingen ben ik ook bekend met de unieke identiteit van dorpskernen. Ik ben op school gegaan

Meer over Wouter Struijk