Door Dorothé Kieboom op 15 september 2017

Raadsleden leren reanimeren in het Spijkenisse Medisch Centrum

Op donderdag 14 september is een groep van 8 raadsleden van de gemeente Nissewaard getraind in reanimatie en AED-gebruik. In het Spijkenisse Medisch Centrum kregen zij een avondles in de theorie en praktijk van reanimatie. Twee personeelsleden van het Spijkenisse Medisch Centrum, Susanne van de Zijden en Jan Stuker, gaven deze training. Na afloop van de training vonden alle deelnemers het een zeer leerzame avond. Door het uitreiken van een certificaat zijn ze nu getrainde hulpverleners.

In Nederland worden er elke week ongeveer 300 mensen buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. Initiatiefnemer Dorothé Kieboom van PvdA Nissewaard zegt dat snelle hulp binnen de eerste 6 minuten na een hartstilstand cruciaal is en een leven kan redden. “Door deze reanimatie training kunnen wij nu snel reageren op zo’n levensbedreigende situatie”.

In Nissewaard wordt door Hartveilig Wonen gewerkt aan het werven van vrijwilligers voor burgerhulpverlening. Hierbij worden vrijwilligers opgeroepen in de buurt van een slachtoffer om ter plaatse te helpen met een reanimatie. Mogelijk meldt een of meer van de 8 deelnemers aan deze training zich ook aan als burgerhulpverlener. In ieder geval is Nissewaard weer een stukje veiliger door deze groep mensen met reanimatie vaardigheden.

Dorothé Kieboom

Mijn naam is Dorothé Kieboom . Ik woon meer dan 25 jaar in Spijkenisse. Sinds 2013 werk ik in het Havenziekenhuis in Rotterdam op de hartfunctieafdeling. Ik woon vanaf 2010  met veel plezier in Spijkenisse -Noord; er is hier veel  ruimte en  groen en de centrale ligging ten opzichte van het centrum van Spijkenisse en

Meer over Dorothé Kieboom