Door op 9 april 2014

Huiskamerbijeenkomst Paul Tang, Europese lijsttrekker van de PvdA.

Voor de bijeenkomst was Paul Tang uitgenodigd, onze Europese lijsttrekker van de PvdA. Met een gemêleerd gezelschap van leden en niet-leden is hij in gesprek geweest over Brussel/de Europese Unie. Paul had daar een duidelijk standpunt over: Brussel moet zich meer gaan concentreren op de burgers en meer naar hen gaan luisteren. Het gaat nu te veel over de economie, bezuinigingen en begrotingstekorten. Dit moet veel socialer. Als voorbeeld noemde Paul het invoeren van een plafond voor de werkeloosheid om zo een evenwichtiger en socialer beleid te creëren in Brussel.

Om de daad bij het woord te voegen als het gaat om luisteren naar de burgers, wilde Paul graag horen van de aanwezigen wat zij van Brussel vonden. “Waar zijn jullie bang voor?” en “Waar willen jullie dat Brussel zich mee bezig gaat houden?”, waren de vragen die hij stelde aan het gezelschap. Er kwam genoeg input vanuit de groep. Er is gesproken over de toestroom van Oost-Europeanen en hoe deze groep in de logistieke sector de Nederlandse chauffeurs wegconcurreert d.m.v. illegale methoden (onder het minimumloon werken bijv.). Daarnaast zijn onderwerpen als criminaliteit, gevoelens van onveiligheid, emissierechten en goedkopere groene energie aan bod gekomen.

Een ander belangrijk punt dat werd besproken was de weerzin tegen Brussel die heerst onder een grote groep burgers. Deze mensen horen alleen de verhalen over de “bakken” met geld die naar Brussel en daarmee naar Europa gaan, maar ze horen nooit wat we terug krijgen van Brussel. “Vertel maar hoeveel [subsidie] de Rotterdamse haven krijgt van Brussel, want dat willen de mensen weten”, werd er gezegd door één van de aanwezigen. Er kwam dan ook uit de groep naar voren dat men met een stevig beargumenteerd verhaal over Europa de boer op moeten. Alleen dan kunnen de burgers ervan overtuigd worden dat Brussel wel belangrijk is en niet alleen geld kost.

Graag zou ik willen afsluiten met een dankwoord namens het bestuur en mezelf. Ten eerste willen wij Wim Vink en Alphons Druyve bedanken voor de goede en razendsnelle organisatie. Daarnaast bedanken wij Paul Tang voor zijn tijd, moeite en uitleg. Ten slotte, maar zeker niet onbelangrijk, willen wij alle aanwezigen bedanken voor hun constructieve feedback. Dankzij jullie was de huiskamerbijeenkomst een succes!