Door Peter Versluis op 24 september 2014

Na het eerste uur gratis parkeren

De Partij van de Arbeid Nissewaard wil het betaald parkeren in het Centrum van Spijkenisse aanpassen. Om de positie van de detailhandel te versterken wil de PvdA een parkeerbeleid ontwikkelen dat niet ten koste gaat van het imago van het Centrum van Spijkenisse. “Het water staat bij veel ondernemers tot aan de lippen. Dit kan leiden tot meer leegstand in ons centrumgebied en gaat ten koste van onze werkgelegenheid. In minder economische tijden is het aan de overheid hierop in te spelen,” aldus lijsttrekker Wouter Struijk. De afgelopen periode heeft de gemeente Spijkenisse de parkeertarieven flink verhoogd. Volgens de PvdA kan dit niet langer en zij komt daarom met een alternatief plan.

De PvdA Nissewaard wil bij wijze van een experiment voor ten minste een half jaar gratis parkeren na het eerste uur invoeren. Op die manier worden bezoekers uitgenodigd om langer in het stadscentrum van Spijkenisse te blijven. Daarnaast wil de PvdA ook het realtime parkeren weer invoeren voor het eerste uur dat wel moeten worden betaald. Vijftien minuten parkeren is vijftien minuten betalen. Dit voorstel zal ertoe leiden dat bezoekers vaker komen om snel wat te halen en langer zullen vertoeven in het winkelcentrum.

Op dit moment lijdt de gemeentebegroting enorm onder de last van de parkeerexploitatie. Het is om die reden niet mogelijk om de parkeerlasten te verlagen zonder het mogelijke verlies op te vangen. Hoewel het plan van de PvdA wat betreft de nadelige invloed op de begroting meevalt, doordat ruim de helft van de huidige bezoekers maximaal één uur parkeert, wil de PvdA snijden in eigen vlees om de risico’s op te vangen. De PvdA wil bezuinigen op het budget voor lokale politici, zoals fractiebudgetten, raadsexcursies en de raadsbarbeque. “Alle wethouders en raadsleden ontvangen een riante onkostenvergoeding en kunnen om die reden voor dergelijke activiteiten een eigen bijdrage leveren,” aldus lijsttrekker Wouter Struijk. Daarnaast wil de PvdA het aantal fte wethouders terugdringen naar vier fte en een flink deel van het budget voor citymarketing opofferen. “Een aantrekkelijk winkelcentrum met een bijbehorend parkeertarief is de beste marketing voor je stad,” vervolgt Struijk. Alles bij elkaar wil de PvdA daarmee structureel rond de 125 duizend euro besparen zonder dat de inwoners dat zullen merken.

Door het nieuws dat er mogelijk grote winkelketens verdwijnen wordt de druk op de gemeente Spijkenisse steeds groter. Een bijpassend parkeertarief is slechts één onderdeel van het geheel om het stadscentrum aantrekkelijk te maken. Juist het aanbod van winkels maakt dat een bezoeker naar een winkelcentrum gaat. Diversiteit in winkels maakt een winkelcentrum leuk, gezellig en de moeite waard om te bezoeken. Het is daarom van groot belang dat de huidige lokale ondernemers met hun speciaalzaken kunnen overleven. Het aantrekken van een grote winkelketen kan om die reden nieuwe en meer bezoekers aantrekken zodat andere winkeliers daar van mee kunnen profiteren. Om die reden steunt de PvdA het Facebook-initiatief van Ingrid Hoogerbrugge om een grote winkelketen zoals de Primark naar Spijkenisse te halen.

De komende periode gaan we langs bij de ondernemers om hun plan voor te leggen. We willen weten wat er speelt onder de ondernemers en hun consumenten. We leggen graag ons plan aan hen voor, want we staan altijd open voor verbeteringen. Naar verwachting is ons plan eind oktober afgerond.

Peter Versluis

Ik ben Peter Versluis. Ik ben in 1968 geboren in Spijkenisse (Noord) en ik ben hier opgegroeid en woon al mijn hele leven in deze mooie stad. Ik woon nu, samen met Carmen (echtgenote), Jessie (dochter) en David (zoon), met veel plezier in de Maaswijk. Ik ben werkzaam als manager in de ouderenzorg. In mijn

Meer over Peter Versluis