Door Peter Versluis op 12 november 2014

Onderzoek bij winkeliers in het stadscentrum Spijkenisse

De Partij van de Arbeid Nissewaard heeft al eerder aangekondigd dat er een ander beleid nodig is om de positie van de detailhandel te versterken. De PvdA staat voor een parkeerbeleid dat niet ten koste gaat van het imago van het Centrum van Spijkenisse én dat goed is voor de werkgelegenheid.

De afgelopen periode is de lokale Partij van de Arbeid Nissewaard langs de ondernemers in het stadscentrum gegaan om hun plan voor te leggen en te vragen wat er verbeterd kan worden. “We willen weten wat er speelt onder de ondernemers en hun klanten. We leggen graag ons plan aan hun voor, want we staan altijd open voor verbeteringen.”

In de afgelopen weken is de Partij van de Arbeid in totaal 3 keer bij de winkeliers in het stadscentrum langsgegaan. De PvdA is erg geschrokken van de reacties van de winkeliers. Het water staat bij veel winkeliers aan de lippen en voor veel winkeliers is het eigenlijk niet meer te doen. In veel winkels is de aanloop minimaal en vaak komt er maar een enkele betalende klant per dag. Meer dan de helft van de winkeliers geeft aan dat de parkeertarieven veel te hoog zijn. Daarbij geven veel winkeliers aan dat de huren van de winkels erg hoog zijn, vooral als in aanmerking genomen wordt dat deze als een A-locatie werden aangemerkt, terwijl dit absoluut niet het geval is. Naast de hoge huren is de termijn van het huurcontract ook veel te lang (5 of 10 jaar). Vooral in deze moeilijke periode zouden winkeliers graag zien dat deze termijn korter werd.

De gemeente zou, volgens de winkeliers, een belangrijke aandeel kunnen hebben in het aantrekkelijker maken van het stadscentrum zodat de winkels open kunnen blijven en de werkgelegenheid behouden. Een belangrijke stap is om het parkeertarief flink aan te pakken en gratis te maken of in ieder geval flink te verlagen. Ook zou de gemeente het stadscentrum behoorlijk aantrekkelijker kunnen maken door bankjes en planten te plaatsen en de winkelstraten van goede, passende verlichting te voorzien. De nodige aandacht is nodig voor de routing, zodat het winkelend publiek alle winkels en alle straten makkelijk kan vinden. Daarnaast zou de gemeente een bemiddelende rol moeten nemen naar de verhuurder toe om te spreken over de tarieven de lengte van het huurcontract. Tevens zou het aanbod van winkels verbreed moeten worden. Diversiteit in winkels maakt een winkelcentrum leuk, gezellig en de moeite waard om te bezoeken.

De winkeliers vinden niet alleen de gemeente aan zet, zij geven aan dat ook zijzelf nog een aantal zaken kunnen regelen om het stadcentrum aantrekkelijker te maken. De winkeliers kunnen actiever zijn om zelf kortingen rondom parkeren te organiseren, zoals ook de gootgrutters doen. Als er bij deze grootgrutters (AH en COOP) boodschappen wordt gedaan is het parkeren zelfs gratis, als de gemeente de aangekondigde tariefverlaging heeft doorgevoerd zoals de PvdA voorstelt.

Een verbetering van de onderlinge samenwerking en de samenwerking met de winkeliers- vereniging zou tot meer activiteiten voor het winkelend publiek moeten leiden. Uit de rondgang in het stadscentrum blijkt dat de problemen voor de winkeliers groot zijn. Een bijpassend parkeertarief is slechts één onderdeel van het geheel om het stadscentrum aantrekkelijk te maken. Juist het aanbod van winkels maakt dat een bezoeker naar een winkelcentrum gaat.

De aangekondigde voorstellen van het huidige gemeentebestuur helpen daarbij, de PvdA is vooral gelukkig omdat realtime parkeren nu echt ingevoerd gaat worden. Het is echter niet genoeg. Er moet meer gedaan worden. Geen kleine verbeteringen op de korte termijn. Er moet nu iets veranderen voor de lange termijn. De Partij van de Arbeid Nissewaard pleit er nog steeds voor dat het parkeren na het eerste uur gratis wordt. Een deel van de dekking hiervoor is mogelijk als er bezuinigd wordt op de vergoedingen van lokale politici (wethouders en raadsleden). De winkeliers geven aan diep in de problemen te zitten en graag een bijdrage te leveren aan het oplossen hiervan. Het is dus tijd om hier gezamenlijk de schouders onder te zetten.

Lees hieronder het Plan van de Partij van de Arbeid om het stadscentrum aantrekkelijker te maken:

Actieplan Aantrekkelijker Stadscentrum Spijkenisse

Peter Versluis

Ik ben Peter Versluis. Ik ben in 1968 geboren in Spijkenisse (Noord) en ik ben hier opgegroeid en woon al mijn hele leven in deze mooie stad. Ik woon nu, samen met Carmen (echtgenote), Jessie (dochter) en David (zoon), met veel plezier in de Maaswijk. Ik ben werkzaam als manager in de ouderenzorg. In mijn

Meer over Peter Versluis